JE SAIS


Jag blir galen.
Vi pratade om straff idag, i skolan. En elev ställde frågan - Livstids fängelse, ska det vara livstid, eller kan man bli utsläppt efter 10-20 år? Och vad tycker ni om dödstraff?
så var debatten igång. En sa direkt att om någon mördar någon måste de va tvungna till att leva med det och därmed sitta i fängelse till dom dör. En annan sa att om någon tar ens närståendes liv, någon man älskars liv, så förtjänar inte den en värdigt liv. En annan menade att man borde göra något åt alla mördare, "rensa upp" samhället från dåliga människor, skicka iväg dom nånstans eller ge dem döden allihop.
"Rensa upp samhället" ? Har vi hört det förut?

Själv blev jag rädd av att höra folk i min ålder säga såhär. Jag tror  inte på hämnd. ..Jag tror inte (jag vill inte tro) att sorgen efter en förlorad kan bli lättare av att veta att den skyldige själv ska dö, eller tillbringa resten av sitt liv i samvetskval - i en fängelsecell. Och dödstraff, hör dom inte hur absurdt och avskyvärt det låter? HUR, kan vi tycka att det är okej att låta män i kostymer bestämma huruvida en människa ska få leva eller inte? vad i helvete får oss att tro det?


Kommentarer
Postat av: e

länken! TACK!!!!!

2007-05-25 @ 01:29:51
URL: http://slyrp.blogg.se
Postat av: Helenius

Mycket intressanta spekulationer. Jag tänker ofta på det. Jag blir inte klokare för det. Vi är alla människor

2007-05-25 @ 21:12:46
URL: http://henrikhelenius.blogspot.com
Postat av: edit

hörde också nämnas att vi borde "sopa bort" dom "dåliga" människorna, vadå sopa bort? mygod, och vem bestämmer vilka som är "dåliga"??!

2007-06-02 @ 18:02:28
Postat av: emelie

det är verkligen helt sant det du skriver.

2007-07-13 @ 16:23:27
URL: http://kickad.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0